Laatste weekje vrij voor stage begint!

17 oktober 2015 - Paramaribo, Suriname

Het laatste weekje wat we vrij zijn voordat onze stages beginnen, hier moeten we natuurlijk volop van genieten. En hebben we nog best veel dingen gedaan.

Maandag 12-10:
Yes vandaag is eindelijk de dag dat we kunnen zwemmen, the sun is shining we feel good!
Zwembad van hotel Torarica here we come.
Bij aankomst bij het zwembad was het lekker rustig het is een rond zwembad met daar om heen allemaal bedjes. Handdoeken krijg je vandaar en een dagpas kost 65 SRD is omgerekend €16, nee niet het goedkoopste zwembad nee..maar dat wisten we al van te voren. We zijn heerlijk afgekoeld in het zwembad en we wilde stoer in de zon gaan zitten om ons witte lichtgevende huidje wat bij te laten kleuren, maar daar kregen we al snel spijt van. Het was zo heet het zweet kwam er uit alle gaten uit niet normaal. We probeerden het nog even voor 5 min want misschien wennen we er wel aan, hell noo vol gas naar bedjes in de schaduw. Waar het trouwens als nog very hot was. Ondanks het zitten in de schaduw en ons insmeren met zonnebrand zijn we hier en daar toch wel wat verband. Me gezicht leek wel als of ik een kwartier in de oven had gehangen (zo voelde ik me ook, alsof ik een wandeling had gemaakt op de zon zelf). Maar goed ze zeggen dat het bruin wordt toch, dus no stress over here. En ojaa had ik al verteld dat heerlijke kip saté hadden besteld met brood en kruidenboter, hummus en tapanades. Verrukkelijk met a lot of knoflook, so hot boys hou afstand want dit is echt heftig haha.

Dinsdag 13-10:
Today hebben we eventjes geskyped met onze girl Chloe(ook wel bekend als tantoe) super leuk om onze girl weer even te zien (L).
Hierna zijn we langs Zus en Zo geweest schijnt een verzamelplek voor de Nederlanders te zijn en je kunt er verschillende excursies boeken. Dus wij dachten waar Nederlanders zijn, zijn gieren dus de excursies ook iets goedkoper. We werden geholpen door een vlotte lieve mevrouw waarvan wij dachten dat ze niet uit deze omstreek kwam. Maar goed we hadden ons huiswerk al van te voren gedaan en wisten al een beetje wat wilde gaan doen. Het is kookles op donderdag avond en vrijdag waarschijnlijk naar Brownsberg. Dit schijnt een vette tour te zijn naar de bergen en watervallen met mooie uitzichten, dus de camara gaat uiteraard mee voor als we onze modellen skills moeten laten zien! Na dit geregeld te hebben hadden we besloten onszelf te belonen met nog een dagje zwemmen want jeetje crimineetje wat was het heet. We kwamen rond 3uur aan in het zwembad daar hebben we meteen een uurtje rond gedobberd in het zwembad en toen kregen we alweer trek, vandaag werd het patatjes met weer die kipsaté want die was jammiee!
Rond een uur of 6 vonden we het wel weer mooi geweest en vetrokken we naar ons appartementje want er moest nog gekookt worden. Eigenlijk hadden we niet zo een honger maar we besloten toch maar wat te maken; rijst met curry shit en broccoli. Best lekker eigenlijk. Het enige wat ontbrak was kipfilet want die is nergens in de winkels te verkrijgen. Alleen maar kippen poten en hele kippen en dat vonden we ook zo overdreven. Nu lekker douche en samen very romantic een aflevering van Prison Break kijken and off to bed!

Woensdag 14-10 :
Vanmorgen hebben we even met onze lerares geskyped om het een en ander te bespreken en hoe onze reis ons tot nu toe beviel. Ook hebben we onze opdrachten besproken en weten we nu wat we nog even aan moeten passen. Vanmiddag hebben we er maar meteen een huiswerkmiddag van gemaakt, super fun met al die hitte..maarja dan zijn we er wel meteen vanaf!
Voor de rest een chill dagje on the bank, lekker lang uit en zo min mogelijk doen.
Ook heb ik contact gehad met me stage en heb te horen gekregen dat ik me daar maandag om 11uur moet melden; whaaaaa spannend maar wel super veel zin inJ.

In de avond zijn we even wezen kijken bij de oude brass band van Ivanildo. De band had een soort optreden bij een feest van iemand. Was wel even leuk om te zien en waauw dat ritme gevoel!
Hierna zijn we als de echte ingeburgerde people gaan hangen on the street met Ivanildo, Bjorn en nog een vriend van hun. Want op de straat hangen naast je auto met een drankje is hier de real deal i think haha. Dat zie je overal als je in de avond over straat rijdt. Maar goed het was super gezellig veel geouwehoerd en gediscussieerd want daar kunnen ze wat van hier. Door de vele verschillen vanuit Nederland heb je genoeg gesprekstof en zoals vele mij kennen heb ik mijn mening altijd al klaar liggen en maak ik die graag duidelijk haha!

Donderdag 15-10:
Voor vanavond hebben we een kookles ingepland staan. We werden om 5uur opgehaald door de man van de vrouw waarvan we kookles kregen, snap je haha. Op het laatste moment heeft een andere Nederlandse mevrouw ook een kookles geboekt en kwam ze bij mij en Mies in het groep. Haar naam was Annemieke en zij was ook verpleegkundige hoe toevallig. Zij ging een maand vrijwilligerswerk werk doen in een tehuis super vet!
We kwamen aan bij het huis van het echtpaar, super schattig huisje! We werden warm en hartelijk ontvangen door mevrouw Elfriede. We mochten plaatsnemen in de woonkamer en natuurlijk de schoentjes uit voor we naar binnen gingen. Mevrouw Elfriede vertelde ons over koken, dat je het op gevoel moet doen en niet vanuit een kookboek, prachtig hoe ze beschrijf en vertelde alsof ze zelf uit een boek hoe moet kan ik lekker koken komt! We hadden van te voren gekozen om moksi(mix) aleesi(rijst), baka bana en pastei te gaan leren koken dus aan de slag! We werden hard aan het werk gezet met hier en daar wat begeleiding van mevrouw Elfriede. Ik heb het zelfs voor mekaar gekregen om de pannelap in de fik te steken K.. Gelukkig was het snel geblust en heb ik het niet gepresteerd om het hele dorp te laten afbranden. Shame on me.
Het viel ons op dat de voordeur van het huis dicht zat, terwijl bij de meeste huizen alles open staat op door te luchten en koelte binnen te krijgen. We vroegen aan mevrouw Elfriede of ze hier misschien een reden voor had en ojaa die had ze zeker een hele goeie. Ze had namelijk eerder een slang binnen in huis en een giftige ook nog, dus ik wist niet hoe snel ik me voeten van de vloer moest halen. Brrr ik krijg al kippenvel van de gedachte dat je een slang op bezoek krijgt in je woonkamer.

Tijdens het koken hebben we uitvoerig mee geschreven over elke stap en korrel die we bij de gerechten stopten, want van mevrouw Elfriede kregen we geen recept mee aangezien we moesten koken op gevoel! Ik zal jullie verder niet vervelen over hoe en wat we hebben gekookt, we zullen hier veel gaan oefenen zodat we het ook in Nederland kunnen gaan maken! Bij vertrek kregen we een dikke brassa van mevrouw Elfriede en werden we uitgezwaaid met een lieve glimlach, mevrouw Elfriede haar man bracht ons weer naar huis toe. Beide hebben een plekje in me hart, door deze mensen voel ik me toch een beetje thuis hier!

Uiteraard hadden we veelste veel gemaakt en kregen we ieder nog een groot portie mee naar huis waarvan we uiteindelijk met ze 4en hebben gegeten.
Ik heb enkele foto's toegevoegd van onze kookles, zodat jullie een beetje een idee krijgen.

Ik zal morgen het verslag van de reis naar Brownsberg op mijn blog zetten!

1. Han van der Blij:
    18 oktober 2015
    Hoi meiden, had mn reactie al geplaatst en zag toen je verslag van de kookles, zwembad en niet te vergeten de kipsate...wow ziet er lekka uit en kan het bijna ruiken.... Wij eten vananond Rawon ook lekka.. Gemaakt door mevr. Spinnie....op pantoffels..ja dat dan weer wel. Nogmaals veel plzr manjana en cu op Skyp xlxd