Eerste stage week!

25 oktober 2015 - Paramaribo, Suriname

Maandag 19-10-2015
Whaaa vandaag is de dag dat onze stages beginnen. Ik vind het super spannend maar heb er wel zin in! Ik was al super vroeg wakker door de zenuwen..dus ik zit al een uur klaar op de bank te wachten tot ik weg kan. Ik heb geen idee wat ik moet verwachten van vandaag; is het alleen een kennismakingsgesprek of moet ik ook al meteen aan de bak? I have absolutely no idea. Het enige wat ik kan doen is rustig afwachten en hopen dat ze me aardig vinden.

Nou ben net terug van me gesprekje ben er hooguit een uurtje geweest en het viel allemaal reuze mee. Ik heb kennisgemaakt met de personen waarmee ik mail contact heb gehad en het was leuk om de gezichten erbij te zien. Bij het gesprek zat mijn praktijkbegeleider vanuit het Parelhuis, de leidinggevende en de directievoorzitter als ik het goed heb begrepen. Alle drie de dames waren erg vriendelijk en de mate van stress en ongemakkelijkheid verdween snel. Ze toonde veel interesse in mijn opleiding en ervaringen die ik al heb op gebied van verpleging.
In het gesprek kwam naar voren dat ik in een goeie periode ben gewoon omdat de kinderen erg lief en behulpzaam zijn geworden. Er zitten er nog wel een paar tussen die ‘stout’ zijn zoals ze het zelf verwoorde maar dat hoort erbij. Ik zal veel getest worden door de kinderen maar ze gaan ervan uit dat het goed moet gaan komen. Het er wonen trouwens 16 kinderen die allemaal vanaf jongs af aan door het leven gaan met de besmetting van HIV. De leeftijd verschilt van 3,5, 8 tot en met 15 jaar. Waarbij een aantal kinderen mentaal een achterstand hebben. Zo zijn er een paar kinderen die al 2 jaar in klas 4 zitten bijvoorbeeld. Ik had begrepen dat als je je klas niet haalt dat je dan gewoon in de klas blijft hangen tot dat je het wel een keertje haalt. Er word hier bijvoorbeeld nauwelijks gekeken naar speciaal onderwijs.
Ook hebben wij het even gehad over mijn opdracht die ik van hun krijg. De dames willen heel graag dat ik seksuele voorlichting geven en voorlichting over hygiëne in het bijzonder hygiëne rondom de menstruatie. Ik heb ook begrepen dat het tandenpoetsen en handenwassen nog niet helemaal vlekkeloos gaat dus misschien dat ik daar ook nog wel iets mee kan. Best wel spannend en lastig om seksuele voorlichting te gaan geven aan pubers..dit wordt nog wat.
Ik heb nog even snel een rondleiding gekregen door het huis, het ziet er allemaal wel okee uit maar in mijn ogen hebben ze niet veel. De slaapkamers zijn verdeeld over jongens en meisjes, de een slaapt alleen, met ze tweeën of met zijn zessen. Ze liggen allemaal in stapelbedden.
Ik zal de komende maand mee lopen met de verpleegkundige die daar werkt. Dit zullen diensten worden van 7:00 – 15:00 uur, 12:00 – 20:00 uur of een tussen dienst van 10:00 – 18:00uur. Morgen begin ik met een ochtend dienst van 7:00 – 15:00 uur. Ik moet trouwens werken in me eigen kleding: spijkerbroek, t-shirt en schoenen maakt niet uit.
Ik heb nog even met Ellvirah (mijn begeleider) gesproken. Zij vertelde dat veel kinderen veel meegemaakt hebben in hun leven. Ze dragen nu al een grote rugzak met ellende bij hun voor de rest van hun leven. Best heftig om te horen en zien wat deze kinderen hebben meegemaakt en hoe zij op dit moment leven. Even een reality check dus!!

Nu even bijkomen van alle indrukken en informatie en morgen gaat het dus echt echt beginnen!!

Dinsdag 22-10-2015
Ik zal even vertellen hoe de dag indeling er voor de kinderen uitziet tijdens mijn dagdienst. De kinderen staan allemaal om half 6 op. Dan gaan ze baden (douche) aankleden, medicatie innemen en eten. De kinderen dragen allemaal een school uniform wat bestaat uit een groen met wit geruit overhempje met korte mouwen. Als ze kinderen moeten gymmen dat trekken ze dit ook meteen aan, de kleur hangt af van welke klas je zit. In ieder geval er zijn een aantal kinderen die wat verder weg op school zitten deze worden gebracht met een busje wat van het parelhuis is. De kinderen zijn verdeeld over 4 scholen. Dan heb je ook nog 4 kinderen die lopend naar school worden gebracht welke je in de middag ook moet ophalen.
Ellvirah (begeleider) en ik bleven wat langer op school omdat ze me wou laten zien hoe het hier er aan toe ging.
Alle kinderen rennen in de rondte op het school plein, daarom kiezen de tantes er ook voor om de kinderen zo laat mogelijk naar school te brengen zodat ze weinig tijd hebben voor rond rennen, zweten en vies te worden. Om 8uur klinkt er een school bel en dan moeten de kinderen in rijen voor hun klas staan, een rij met jongens en een rij met meisjes. Dan wordt er een klas uitgekozen die de vlag mag hijsen en wordt het volkslied gezongen. Hierna mogen de kinderen naar hun klaslokaal maar de meisjes mogen als eerst en daarna volgen de jongens. In de klas mogen de kinderen wel gewoon gemixt naast elkaar zitten. De kinderen zijn allemaal rond 12.30/13.00uur klaar met school.

Bij terug komst bij het Parelhuis groet iedereen beleefd naar de tantes. Dan moeten ze hun tas opruimen en naar boven gaan om hun baddoek en schone kleding te halen. De kinderen gaan per 3 baden eerst de jongens dan de meisjes. Zodra ze klaar zijn mogen ze aan tafel komen om te wachten op het eten. Het eten wordt opgeschept en ze dienen het te halen, zodra het rustig is aan tafel (wat soms nog wel eens een tijd kan duren) mogen de kinderen in eerbiedhouding gaan zitten (handjes in elkaar gevouwen en ogen dicht). De kinderen noemen dan met ze allen een kort gebed op en mogen daarna eten. Na het eten hebben verschillende kinderen wisselend corvee taken zoals afwassen, afdrogen, vegen en de tafel afnemen. Als dit gebeurd is moeten de kinderen naar boven om te rusten dit voor meestal een uurtje. Echt rusten doen de meeste kinderen niet meestal is het choas crisis in de zaal. Dus de meeste komen na een half uur naar beneden.

Ik ben vandaag mee geweest met de kinderen naar boven samen met een andere tante. De tante en ik gingen op de een van de meisjes kamer zitten waar alle meisjes zich hadden verzameld. Daar zongen ze samen liederen. Super lief en leuk. Er kwam ook een meisje naar me toe en zei me dat ze zag dat ik van Javaanse afkomst kwam of zo iets. Ze zei dat ze het zag aan me huidskleur, super schattig en trouwens de eerste die hier iets over heeft gezegd.
Tijdens het zingen zag je hoe onbezorgd ze waren en even los waren van het feit dat ze in een weeshuis woonde. Waauw heb er echt van genoten en aan de kinderen te zien hun ook, zelf de ‘stoere’ jongens kwamen er bij om mee te zingen. Ik denk dat toen het besef pas kwam dat deze kinderen eigenlijk heel sterk zijn. Dat het okee is dat ze zo nu en dan een woede uitbarsting hebben of opstandig zijn, natuurlijk is het geen reden om je zo te gedragen maar ik heb er wel een beetje begrip voor gekregen. Deze kinderen hebben liefde, aandacht en hulp/begeleiding om op te groeien. En dat kan best lastig zijn met de bagage die de kinderen dus dagelijks met zich mee brengen.

Respect voor de medewerkers van het Parelhuis, deze mensen hebben een groot een goed hart!

Zaterdag 24-10-2015
Ik mocht me eerste week ook meteen een dag in het weekend werken. Opzich vond ik het niet zo erg, ik dacht meer oh gezellig dan zijn alle kinderen thuis. Eigenlijk ziet de dag indeling er het zelfde uit alleen zijn ze bijna de gehele ochtend en middag lekker buiten aan het spelen. Het buiten spelen gebeurd trouwens wel altijd onder begeleiding van een tante. Vandaag heb ik even buiten gezeten met wat kinderen en keek toe hoe ze zich vermaakte op de trampoline. Na het tussendoortje wat de kinderen rond 10uur krijgen had een groepje meiden bedacht dat ze schooltje wilde spelen. Ik ging mee naar boven om toezicht te houden maar kreeg natuurlijk ook meteen een rol ik was moeder. Super schattig om te zien hoe het meisje die juf speelde der mooiste jurkje en schoenen met hak uit de kast had getrokken om de uitstraling als juf te volbrengen.
Ik was alleen zo moe die dag dat ik wel bijna in slaap viel tijdens het schooltje spelen. Als moeder zijnde rol had ik natuurlijk niet zo veel te doen aangezien me kind naar school was haha. Dus het was even een gevecht om mijn ogen open te houden. Gelukkig besloten ze kort daarna dat de schooldag was afgelopen en zijn we weer met ze alle naar buiten gegaan. Daar besloot een van de meisjes dat ik bij de kapper zat en dat ze me haar wilde gaan doen. Deze taak nam ze dan ook erg serieus, hardhandig ging ze tekeer met de kam en verschillende haar plukken. Ik dacht misschien gaat ze me haar wel mooi invlechten, maar mevrouw had andere plannen voor me en daarbij zaten verschillende staartjes op mijn hoofd. Toen ze klaar was vond ze het ook wel een goed idee dat ik met mijn nieuwe kapsel wel naar huis kon lopen om het daar te laten zien. Gelukkig heb ik der uiteindelijk wel zover gekregen om de staartjes toch maar uit mijn haar te halen voordat ik naar huis ging. Uiteraard is mijn kapsel vast gelegd op camera dus die zal ik er even bijvoegen.

Kortom; een goede, leuke en leerzame eerste week gehad!!

1. Ingrid:
    25 oktober 2015
    Lieve Danique,
    Heb net al je verhalen gelezen en wow, wat een andere wereld zit je in! Al die dingen die jullie meemaken maar ook als je ziet hoe het er aan toe gaat in het tehuis waar je werkt, heel anders dan hier toch en wat fijn dat ze je gelijk accepteerden. Staat je trouwens schattig al die staartjes!!
    Heel leuk om al je avonturen te lezen en je schrijft heel beeldend waardoor je het zo voor je ziet.
    Lieve Danique, heel veel plezier en succes met alles! xx
  2. Danique:
    25 oktober 2015
    Heee Ingrid,

Haha jaa het was ook wel heel erg wennen hoor, maar voel me eigenlijk best wel thuis. Af en toe voel ik me nog wel eens een ramptoerist maarja dat hoort erbij zeggen ze haha.
    Ik ben blij dat je de verhalen leuk vind :)
    Ik vind het zelf erg leuk om iedereen hun reacties te lezen!!

Dankjewel, kuss
  3. Joyce:
    26 oktober 2015
    Ik vind dat het je goed staat. Moet je vaker doen.
    Kuzz M
  4. Han van der Blij:
    26 oktober 2015
    Heee meissie, al een paar x gezegd: hoe jij dit allemaal (be)schrijft....wow en ja idd zoals Ingrid al zei zo beeldend, lijkt of we er allemaal bij zijn!!
    Ik vind het ook zo fijn voor je dat je je al thuis voelt daar, maar daar komt je aanpassingsvermogen (weer) om de hoek kijken.
    EN het komt maar weer eens aan het kicht dat je een echt "mensen-mens" bent. Een bevestiging van je werk bij HVO (verslaafden/daklozen**) je weekend baantje bij Zaanden (zorg en m.n. bejaarden**)
    ** voor de lezers die dit nog niet wisten
    Het zal je zwaar gaan vallen om weer afscheid te moeten nemen van deze skatjes!! Maar ja dat duurt nog even.
    Ik hoop dat jullie ijskast weer werkt of vervangen is voor een nwe/andere..... Het is géén overbodige luxe om een goed werkende te hebben. Neem ook je rust wanneer je ff kan, het zijn allemaal nwe indrukken en dat neemt niet alleen lichamelijke vermoeidheid met zich mee maar ook moeheid tussen je oren. Kijk maar naar je hoofdpijn momenten...een indicatie om even gas terug te nemen. Maar ja..zeg dat maar tegen Daan.
    Nog lekkere eetmomenten gehad met Mies en Ivanildo??
    Het is vandaag (ma 26 okt) lekker herfstweer met een zonnetje en een graad of 13. Denk bij jullie makkelijk het dubbele..?! Your is vandaag vrij en Vicky komt net binnenwandelen om ff lekker bij te ouwenelen.
    Ik ga zo maar ff een tammetje doen, en heb net een naakte kip (was al dot hoor) ingesmeerd met van alles en nog wat die we vanavond in de oven gaan doen en dan met rijst en groente gaan verorberen.....lekka. Misschien dat hij, of zij zoals je wilt, een beetje op jullie Su kip gaat smaken met al de kruiden die ik gebruikt heb....ik ben benieuwd.
    Je krijgt trouwens de hartelijke groeten van die Surinaamse mevrouw van de markt, je weet wel die van: ik ga je rossen...
    Nou meissie(s) ik ga je (jullie) laten voor nu, een boks voor Ivanildo en een dikke hug voor m'n andere meissie....
    Tot de vlgde blog skatje, XXLLDD
  5. Danique:
    Haaaaai daddy!
    Haha aaah dat is lief van je.
    Oeeh lekker kippetje heb ik ook wel zin in, gelukkig kip genoeg hier alleen is het allemaal kip met bot .
    Groetjes terug aan de lieve bot mevrouw en zeg maar dat ik er nog geen reden voor der heb om me te rossen want ik ben braaf bezig haha!

Pfoee jaa afscheid nemen gaat zeker niet leuke worden, neem ze denk ik allemaal mee naar huis!

Dikkekus voor jou
    Loveyou x
  6. Mama:
    27 oktober 2015
    Hi meis, leuke verhalen weer. Ik heb t gevoel dat ik t allemaal zelf beleef. Ben echt blij dat t goed met je gaat. Maar denk wel dat papa gelijk heeft wat betreft de rust en de hoofdpijn.
    Ik zie die arme kindjes al voor me, blij met niets eigenlijk, en dan zie je af en toe de kids hier. een iphone 5 willen ze hebben haha. t wordt n uitdaging de sexuele voorlichting maar dat gaat lukken. xxx
  7. Saskia:
    Lieve Danique,
    Bedankt voor het toevoegen. Ik heb meteen alle verhalen tot nu toe gelezen en heb schaamteloos zitten lachen, vooral dat verhaal over t lui(p)aard op de weg, geweldig! Je mams keek een paar keer op van dr computer en zag me weer/nog steeds lezen, oepsie, ik zit hier natuurlijk om te werken hahaha
    Ik kan echt genieten van je manier van schrijven, dus vooral blijven doorgaan :-)
    Groetjes,
    Saskia van Citco
  8. Danique:
    Heeee Sas!
    haha ik ben blij dat je ze leuk vind! Ik probeer alles zo goed mogelijk te beschrijven zodat jullie toch een beetje bij me zijn. Heb er net weer een nieuwe op gezet haha.
    Leuk om je reactie te lezen:). kuuss
  9. Danique:
    Haaai mam,

Jaa jullie zullen ook wel gelijk hebben maarja shit happends haha. Heb van de week ander half uur over dag geslapen dus was best trots op mezelf haha.
    Je de kindjes zijn echt super lief! Ga ze zeker missen straks
    xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx