Aankomst in Suriname

9 oktober 2015 - Paramaribo, Suriname

Halllooo allemaal,

Daar zijn we dan aangekomen in het mooie Suriname. De vlucht was opzich prima beetje lang dat wel maarja daar konden we helaas niets aan doen. We zaten lekker chill met ze tweeën naast elkaar dus geen vreemde mensen naast onze behalve naast het gang pad. Het was trouwens wel bloody hot in het vliegtuig not normal, ik weet niet wat ze bedacht hadden in het vliegtuig dat we alvast moesten wennen aan de sauna temperaturen? Gadverdamme wat was het vies maar goed.. Onderweg hebben we twee keer warm eten gekregen de eerste keer kregen we rijst met kip en groenten super lekker alleen een beetje jammer dat we daarvoor een broodje van 6 bij 6 hadden gegeten. In de middag rond 3 uur krijgen we een ander portie met eten volgens mij was het gebakken rijst ook met kip ook lekker. Mies en ik kwamen er achter dat ze in het eten pittige kruiden hadden gebruikt maar het was net genoeg, het was gelukkig niet zo dat alle brandslangen uit de kast gehaald moesten worden voor onze mondjes. Dus we waren best trots op ons zelf.

We hebben ook nog een mattie gemaakt in het vliegtuig, deze man vond het nodig om tijdens zijn rek en strek moment een pitstop te maken bij ons om een praatje te maken. Best gezellig zou je denken, was het ook tot dat het moment kwam dat hij ons nummer vroeg. Meneer niet doen je bent net zo oud als me vader ielll. Volgens mij begreep hij de hint en vertrok weer naar zijn eigen stoel helaas met de laatste woorden; Tot later hea..
En jaa hoor een uurtje later kwam die weer pfff. Even kletsen en hop daar ging ie weer DOEIII.

De tijd ging langzaam en mies der tv deed stoer, jaa we hadden ieder ons eigen tv'tje coool hea!! Alleen die van mies had zijn eigen wil dus dat was een beetje balen. We hebben allebei maar ongeveer een uurtje geslapen dus we waren kapot.
De woorden preparing for landing klonk als muziek in onze oren; YES we zijn er. De landing ging super goed heel rustig dus dat was wel fijn. Toen hij vliegtuig drie seconden op de grond was stond iedereen al meteen in de startblokken om de koffer te pakken en om alvast in de rij te staan. Mies en ik bleven chill wachten tot ongeveer het vliegtuig leeg was en wij op ons eigen tempo het vliegtuig konden verlaten. Bij de eerste stap uit het vliegtuig kregen we een deken van warme lucht over ons heen BAM welkom in Suriname. We liepen met onze koffertjes en veel te zware laptoptassen de trap af richting het vliegveld. Allemaal nog heel onwerkelijk.
Eenmaal binnen moesten we ons verdelen in twee rijen, eentje voor de mensen met een Surinaams paspoort of nationaliteit en de andere voor de overige nationaliteiten. Wij moesten natuurlijk in de overige en dat was natuurlijk ook de langste rij..Hier werd even snel een paspoort check gedaan en we moesten het formuliertje inleveren wat we in het vliegtuig hadden gekregen. Hierin beschrijf je je naam, hoelang je verblijft, de reden, het adres van verblijf etc.
De man achter de balie keek ons niet eens aan, hij maakte een kopie van ons paspoort en we mochten door naar onze koffers. Deze hadden we best snel te pakken. Eenmaal in de aankomst hal zagen we Ivanildo (vriend van Michella) al snel staan toch wel fijn om een bekend gezicht te zien. Ivanildo kwam ons ophalen met ze auto en AIRCO!

Onderweg naar het appartement keken we ons ogen uit. Het is bizar om te zien hoe je het verschil ziet tussen arm en rijk. Om jullie een beetje een idee te geven hoe het er in mijn ogen uit zag kan ik het beschrijven als een soort krotte wijk, heftig om te zien dat mensen op deze manier leven en het maakt me ook heel nieuwsgierig. Wat vooral ook heel raar was dat we aan de andere kant van de weg reden en de bestuurder dus ook aan de andere kant zit.
Onderweg zijn we even gestopt bij een supermarkt om de nodige dingetjes te halen zoals drinken en wat eten, tandpasta, douchegel en dat soort dingen. Het moment dat ik de auto uitstapten voelde ik dat mensen naar ons keken en het maakte me een beetje ongemakkelijk. Kwam dit omdat we blank waren of zagen we er gewoon zo verrot uit dat mensen er van omkeken. In de supermarkt en op straat voelde ik me misschien een beetje raar om zo te zeggen maar ik voelde me een bezienswaardigheid. Alsof ik als een zaklamp over de straten liep, ik probeerde me er niets van aan te trekken maar het ging een beetje vanzelf. Dit hele gebeuren was eigenlijk een beetje out of my comfort zone en ik moest er maar aan gaan wennen denk ik.

Uiteindelijk kwamen we aan bij het appartement en werden we opgewacht door Remy (de zwager van Alwin die ons het huis verhuurd). Remy liet ons snel het huis zien en natuurlijk schoenen uit voordat we naar binnen mochten.
Remy vertrok en liet ons even rustig wennen aan ons nieuwe stekkie voor de komende tijd. Op het eerste zich ziet het er prima uit, hier kunnen we ons prima vermaken. We waren kapot van de vlucht en voelde ons echt vies, we verlangden naar de douche en ons bedje. Maar het was hier nog vroeg rond 4/5 uur dus naar bed ging het niet worden.
We ploften op de bank neer en gingen maar om ste beurt douchen. Hierna rond een uur of 8 nam Ivanildo ons mee om wat eten te halen, het werd BBQ. We reden naar een enorme tent wat erg populair bleek te zijn met meterslange BBQs. Hier bestelden we patat met spareribs en carbonade en dat nemen we mee naar huis, O my god ik zei huis nu al.
We hebben het lekker op de bank opgegeten en daarna werd het bed time. Mies die bleef een nachtje gezellig bij mij in bed slapen. Met ze drieeën en ons acrobaten kunsten hebben we de gekochte klamboe met deet opgehangen. Een heel gedoe maar we waren er klaar mee en wilden graag slapen. Al snel ging het lichtje uit, goodnight!

Ondertussen zijn we er al 2 nachten en proberen we ons zoveel mogelijk thuis te voelen. Dit gaat helaas niet zo snel als we willen maar dat komt wel ik heb er alle vertrouwen in! Eerst nog maar even wennen aan de hitte die continue om ons heen hangt. Want KANONNEN wat is het heet. Maar we klagen niet hoor het is alleen gewoon HEET, heel

Een beetje een late update maar door alle indrukken en dingen we die nog moesten regelen heb ik eerder geen tijd voor gehad. Tot snel :) xxx

1. Marian:
    9 oktober 2015
    Fijn meid(en) dat jullie goed zijn aangekomen en heb genoten van je eerste verhaal. Spannend. Zo'n cultuurschok hadden we ook toen we naar Indonesie en Thailand gingen. Even de tijd nemen om te acclimatiseren hoor. Veel plezier en groetjes ook van Leo. XX
  2. Han van der Blij:
    12 oktober 2015
    Hai girls, inmiddels je weer gesproken via SKYP en dus ook ff gezien...gelukkig !! Superleuk zo'n reisblog...dan lees je dingen die we per tel/blog niet hebben gehoord. Idd acclimatiseren is belangrijk ondanks dat het maar 5 uurtjes verschil is, maar toch.
    Leuk dat Ivanildo jullie een beetje op sleeptouw neemt, per slot v rekening een hele nwe wereld voor 2 van die hollandse meiden. Hoe is het met Mies gegaan vandaag, ze moest naar haar stageadres om een soort van test(je)?? te doen...
    En jij hebt ook zin om daadwerkelijk ad slag te gaan met al die "kleine" skatjes begreep ik van je. Lekker in je ritme komen en je ding (waar je goed in bent) gaan doen.
    Nou meissie ik ga nu ff door met koken, broccolischotel..., lekka....ahum. Maar ja je weet toch: broccoli...favoriet van moeders en wij volgen dan gehoorzaam. Heb voor vanavond nog een hele zak met M&M's staan dus.....
    Groetjes aan Mies & Ivanildo en tot Skyp's, waarschijnlijk wo want dan is m'n surrogaat dochter er om de boel leeg te eten enzo....je weet toch. xlxd
  3. Danique:
    13 oktober 2015
    Haaaai daddy,

Leuk om de reacties van je te lezen :)! Mies der afspraak ging goed, kon ook niet anders natuurlijk haha.
    Aah klinkt eigenlijk best lekker die broccoli schotel. Haha ik zal de groetjes doen en tot woensdag pap.

Dikkekus xxx
  4. Danique:
    13 oktober 2015
    Sorry ik zei alleen daddy maar ik bedoelde natuurlijk ook jou reactie Marian haha! Dankjullie wel. Leuk om te lezen.

Kus!!